Uudised ja teated

Tähetorni-Harku ja Vatsla-Alliku tee projekti arutelu

Põhimaantee nr 8 Tähetorni-Harku lõigu, km 11,0-14,0 ja Juuliku-Tabasalu ühendustee, Alliku-Vatsla (5km) lõigu eelprojekt

Kelprojektas UAB koostab Maanteeameti tellimusel „Põhimaantee nr 8 Tähetorni-Harku lõigu, km 11,0-14,0 ja Juuliku-Tabasalu ühendustee, Alliku-Vatsla (5km) lõigu eelprojekti"

Eesmärk
Eelprojekti eesmärgiks on lõigu liiklusohutuse taseme ja sõidumugavuse tõstmine ning selleks vajaliku tehnilise teemaa määramine, teekasutajate kulude vähendamine ning sujuvama liikluskeskkonna loomine.

Oleva olukorra lühikirjeldus
Tallinna-Paldiski maantee Tallinna-Keila teelõigu näol on tegemist 14 km pikkuse põhimaantee lõiguga Tallinna linna piirist Keila linnani. Kogu teelõiku iseloomustab Tallinna linna lähiala, kus viimasel kümnendil on toimunud valglinnastumine ning kus on jätkuvalt potentsiaali ja survet maakasutuse arendamiseks (nii äri- kui ka elamumaa funktsioon).Teelõik on hulgaliste mahasõitude ja ristmike kaudu tihedalt seotud teeäärse asustusega, läbides külasid ning põllumassiive. Liiklussagedus Tallinn-Paldiski maanteel on täna linna piirist Bioloogia ristmikuni ca 15500 a/ööp, sealt edasi ca 10000-11000 a/ööp. Prognoositav liiklussagedus aastaks 2035 on kuni Harku ristmikuni ca 30000 a/ööp, sealt edasi ca 20000a/ööp. Kiiruspiirangud varieeruvad 70 ja 90km/h vahel. Vaadeldaval maanteelõigul asub kolm suuremat ristmiku: Tähetorni-, Bioloogia- ning Harku ristmik. Viimase 5 aasta jooksul on teelõigul toimunud hulgaliselt liiklusõnnetusi. Enamasti koonduvad liiklusõnnetused just ristmikele ja nende lähialale, mis viitab ristmike ebasobivale lahendusele.
Juuliku.Tabasalu ühendustee, Alliku-Vatsla ühendustee koosneb kahest maanteest: kõrvalmaanteest nr 11191 Harku-Rannamõisa mnt, mille kogupikkus on 5,884 km ning kõrvalmaanteest nr 11401 Laagri-Harku, kogupikkusega 6,279 km. Projekteeritav lõik (kogupikkusega ca 5 km) jääb algab Laagri –Harku mnt km 3,6 ning lõpeb harku-Rannamõisa mnt km 1 juures. Maantee peamine funktsioon on Laagri parem ühendamine Tabasaluga. Teelõik möödub mitmetest suurematest ja väiksematest elamurajoone, sellest tulenevalt on ka arvukalt mahasõite ja juurdepääse kinnistutele. Liiklussagedus Laagri-Harku maanteel on täna ca 4000a/ööp ning Harku-Rannamõisa maanteel ca 5300a/ööp. Prognoositav liiklussagedus aastaks 2035 on vastavalt 8500 ja 8200 a/ööp.
 

Joonis 1- Objekti asukoht ja projektiga hõlmatav ala.

(must joon =Tallinn-Paldiski mnt km 11-14, punane joon= Alliku-Vatsla 5km pikkune lõik)

 

Joonis 2- Projektlahendus

Projektlahendus
Projektlahendusega (Joonis 2) laiendatakse olemas olev 1+1 ristlõikega maantee 2+2 sõidurajaga maanteeks. Seeläbi tagatakse sõidutee läbilaskvus ning parem teenindustase. Samuti paraneb oluliselt autoliikluse sujuvus ning liiklusohutus. Sõidusuunad on eraldatud kitsa eraldusribaga, millel paikneb põrkepiire. Alates km 13,1, peale Harku liiklussõlme, jätkub Tallinn-Paldiski maantee 1+1 sõiduraja ristlõikega. Arvestatud on siiski võimalusega seda tulevikus 2+2 sõidurajaga ristlõikeks laiendada. 
Liiklusohutuse parandamiseks on tehtud mitmeid olulisi muudatusi:
* Tähtvere ristmik projekteeritakse fooriristmikuks ja ristmikule lisatakse pöörderajad. Jalakäijatele rajatakse fooriga reguleeritud ülekäigurajad. Tammi teelt Tallinn-Paldiski maanteele parempöörde sooritamiseks on ette nähtud eraldatud parempöördega rada.
* Bioloogia 4-haruline fooriristmik ehitatakse ümber kaheks 3-haruliseks parempööretega ristmikuks. Km 12,4 (Bioloogia ristmiku vahetusse lähedusse) rajatakse turvaliseks teeületuseks jalakäijate tunnel. 
* Harku fooriristmik projekteeritakse eritasandiliseks liiklussõlmeks. Uus projektlahendus võimaldab Laagrist Tabasallu suundumisel Tallinn-Paldiski maanteed ületada ristumiskonfliktita. Km 13,6 asukohta on sõidutee ohutuks ületamiseks samuti projekteeritud jalakäijate tunnel.
* Kergliikluse ohutumaks ja mugavamaks liikumiseks rajatakse maanteest eraldusribaga eraldatud jalg- ja jalgrattateed.
* Rajatakse nõuetekohased bussipeatused koos ühendusteedega sihtkohtadesse.
* Rajatakse Laagri –Harku maantee ümbersõit, mis viib tänaselt trassilt läbiva liikluse, vähendades oluliselt liikluskoormust Instituudi teel ning tõstes seeläbi liiklusohutust. Lisaks rajatakse teelõigu ulatuses sõiduteest eraldatud valgustatud jalg- ja jalgrattatee.

 


Eelprojekti avalik esitus toimub 16.10.2014 kell 18.00 Harku raamatukogus. 
Aadress Instituudi tee 5, Harku, Harjumaa.

Kõik eelprojekti lahenduses kaasa rääkida soovijad on oodatud eelprojekti avalikule esitusele.

Asendiplaan

Keskkonnamõju hindamise eelhinnang

Põhimaantee 8 Tähetorni-Harku lõigu (km 11–14) ja Juuliku-Tabasalu ühendustee Alliku-Vatsla (5 km) lõigu eelprojektiga kavandatavate tegevuste KMH eelhinnang

Maanteeamet koostab 2013 aastal ülalnimetatud eelprojekti. 26.03.2013 allkirjastas peadirektor KMH eelhinnangu ning käskkirja keskkonnamõju hindamise algatamata jätmiseks.

Kavandatava tegevuse asukoht ja eesmärk

Käsitletav lõik on põhimaanteel 8 Tallinn-Paldiski Tähetorni tänava ristmikust kolm kilomeetrit Keila poole ja Juuliku-Tabasalu ühendustee Alliku ja Vatsla küla vaheline teelõik. Teelõik on Saue ja Harku valla haldusterritooriumitel. Projekti vaadeldav ala on määratletud joonisel.

Kavandatava tegevuse eesmärgiks on liiklusohutuse taseme tõstmine liikluskorralduse parandamise kaudu, tehniliselt optimaalse ja majanduslikult tasuvate lahenduste väljatöötamine koos teekasutajate kulude vähendamisega tee ja ristmike rekonstrueerimise kaudu. Teelõik viiakse vastavusse põhimaanteele esitatavatele nõuetele, ehitatakse jalakäijate- ja jalgratturite teed ning Harku viadukt. See tähendab, et tuleb ette näha olemasolevat olukorda arvestades ohutud ja optimaalsed juurdepääsud kohalikele liiklejatele ning samas peab säilima põhimaanteele omane sujuv transiitliiklus.

Käskkiri 0122

KMH eelhinnang