« Tagasi

Unistame suurelt, kavandame nutikalt ja teostame targalt

Projekteeritavas Tabasalu hariduslinnakus on nii 1.-2. kooliastme põhikool kui ka riigigümnaasium, senist koolimaja hakatakse ümber ehitama progümnaasiumi muusikakooli ja huvitegevuste jaoks.

Soovime hariduslinnakus luua igale õppijale võimalused oma võimeid maksimaalselt rakendada, jõuda oskuste ja isiksuse arengus sellisele tasemele, mis võimaldab õppuril kohaneda järgmise haridusastme ning ühiskonna tulevikuvajadustega.

Kujutame hariduslinnakut ette tervikuna, mis koosneb oskuslikult seotud iseseisvatest koolidest. Õpe kolmes eraldi ruumiprogrammiga koolihoones võimaldab erinevat lähenemist eri vanuses õppuritele eakohaselt sobivamate õpitingimuste loomiseks. See tähendab kolme erinevat õppesisu koos asjakohase õppekorralduse, õpetajaskonna ja õpet toetava ruumiprogrammiga.

Ideed kolledžist

Kuna gümnaasiumi põhiülesanne on gümnasistide ettevalmistamine kõrghariduse omandamiseks, on loodav õppekorraldus sarnane kolledžiga. Näiteks ühe ajalise õpiühiku pikkus on 75 minutit, õppepäeva mahub neid kuni viis. Õppe sisu jaotub kursusteks. Õppurile on neist osa kohustuslikud, osa valitavad. Õppur saab igaks stuudiumi aastaks valida talle huvi pakkuvaid mooduleid ja valikkursusi.

Progümnaasiumi ehk põhikooli kolmanda kooliastme õppekorraldus toetub professionaalsetele kvalifitseeritud aineõpetajatele nüüdisaegselt varustatud ainekabinettides ning laborites (nt keemia, füüsika, bioloogia, geograafia). Ühisgümnaasium praktiseerib praegu erinevaid lähenemisi, otsides neist sobivaimat kolmanda kooliastme õppe korraldamiseks.

Kogupäevakool

Õpilased ja õpetajad tulevad kogupäevakooli kell 8–9 ja lahkuvad kell 16–17. Õpilased õpivad nii hommikul kui ka pärastlõunal, osalevad õpiülesannetes ja projektides, õppekava toetavas huvitegevuses õppehoones ja muudes õppekavavälistes tegevustes väljaspool 1.-2. kooliastme õppehoonet (sh huvitegevus, -haridus, -ringid, spordiklubid, muusika- ja kunstikool, noortetegevused).

Linnakusse projekteeritava 1.-2. kooliastme õppehoone keskseks ruumiks on läbi kahe korruse ulatuv klaaskatusega aatrium, millest pääseb lihtsalt hoone kõikidesse osadesse. Aatriumist saab minna õpipesadesse ja hoone taha jäävale välisõppealale. Igale vanuseastmele (7-12-aastastele) ja eriliste vajadustega õpilastele on omaette õpipesa, kuhu pääseb ka otse õuest. Õpipesades on kõik vajalik: kolm õpperuumi, puhkeruumid, rühmatööde tegemise kohad, garderoobid, tualetid. Kolmandal korrusel on õpipesadega mitteseotud aineklassid, HEV õpilaste pesa ruumid.

Nüüdisaegne õpiprotsess

Õpiülesandeid koju ei anta ja õppematerjale kotiga koju vedama ei pea. Igal õpilasel on personaalne ratastel õppevahendite tumba, mis seisab üldjuhul koduklassis, õpilastel on kas tahvel- või sülearvuti, põhiline osa õpikutest on digitaalsel kujul, paberkandjal õppematerjalide (sh õpikud ja vihikud) osakaal on viidud miinimumini, õpiprotsess (omandamine ja kontroll) toimub valdavalt digitaalselt.

Õpetajad juhendavad õpilasi õppeprotsessis ja teevad ära kõik vajalikud ettevalmistavad ning järeltegevused koolis tööaja jooksul – õpetaja tööaeg koolis on igal koolipäeval seitse tundi. Õpetajatele luuakse koolis vajalikud ruumilised tingimused tööks õpipesades, kolleegidega suhtlemiseks ja lõõgastumiseks.

Peale õpetajate ja tugispetsialistide töötavad koolis huvitegevuse ja noorsootöö spetsialistid – ringijuhid ja pikapäevaõpetajad. Nende tegevused täiendavad õppekava tegevusi.

Koolist kogukonnakeskus

Kella kuuest õhtul on õppehoone kogukonna kasutuses (sh ka koolide õpilased). Üldine põhimõte on, et kõik avalikud ruumid on koolipere ühiskasutuses – õpilased võivad viibida ja kasutada kogu koolihoonet (v.a nt õpetajate privaattsoon).

Kooliruumid võimaldavad õppida kolmes vormis: klassiga koos, rühmas (2–8 liiget) ja iseseisvalt, tegelda huvi- ja meelistegevustega, suhelda kaaslastega ning olla omaette.

Kultuuri/spordihoone ees olevas fuajees on külastajate garderoob. Kooli ainekabinetid ja muud vajalikud ruumid on ringide ja huvitegevuste käsutuses, nt muusikakabinetis toimetavad muusikaringid ja kunstikabinetis kunstiringid, õppeköögis kokandusringid, töökojas meisterdamise ringid jne.

Personaalne lähenemine

Kooli tugispetsialistidel (nt logopeed, eripedagoog, sotsiaalpedagoog) on kabinetid, kus teenindatakse õpilasi ja nende vanemaid.

Õpipesas on õpilasele laud ja tool, mida on võimalik õppe metoodikast lähtudes vabalt ümber paigutada, ka ringikujuliselt, üksteise taha, rühmadena jms, ning iga õpilase jaoks õppevahendite tarvis mobiilne tumba (võib tõsta üksteise peale või paigutada õpilase laua alla).

Koolil on sisehoov(id) õueõppeks ja rekreatsiooniks – söögivahetunni järel on vähemalt pooletunnine õuevahetund.

Tabasallu ehitatav 1.-2. kooliastme õppehoone loob tingimusi uuenevale õpikäsitlusele, annab võimaluse uute õppemeetodite rakendamiseks, hoiab kooliperel sära silmas – õpilased tahavad õppida, õpetajad õpetada ja lapsevanemad leiavad alati rõõmuga tee kooli.

AIVAR SOE

Haridus- ja kultuuriosakonna juhataja