« Tagasi

Lasteaedade ja vanemate vahelist suhtlust saab parandada

Lapse lasteaiatee edukaks kulgemiseks on oluline koostöö lapsevanema ja lasteaia vahel. Viiruse tõttu on vahetu suhtlus aga kannatada saanud. Kuidas näeb olukorda vanem, kuidas õpetaja?

Eduka koostöö tagab usaldus, aus tagasiside ja vaba suhtlemine. Nii saame luua lapsele soodsa arengukeskkonna nii kodus kui ka lasteaias. Koostöö ootab mõlemalt osapoolelt avatud suhtlemist ning initsiatiiv peaks tulema lasteaia poolt. Seejuures on sama oluline ka vanema huvi. Usalduse loomiseks on vaja aktiivset infovahetust mõlema osapoole vahel. COVID-19 tõttu oleme olukorras, kus töökorralduses on seatud esikohale eelkõige meie laste, õpetajate ja lapsevanemate turvalisus. Oleme andnud lasteaedadele suunised, millega oleme palunud vanemaid mitte lasteaiaruumidesse siseneda. Paraku on näha, et sellega kannatab koostöö kodu ja lasteaia vahel. Rohkem on muresid seoses omavaheliste möödarääkimiste, vahetatava info koguse ja keerulise usaldussuhte loomisega lasteaiaeluga alustanud peredel.

Julgustame kõiki õpetajaid ja ka vanemaid küsimusi-muresid avameelselt väljendama. Kuigi hetkeolukord ei soosi pikemat silmast-silma-vestlust, on siiski oluline omavahelise ühenduse hoidmine, kasutades kõiki muid tehnilisi lahendusi, näiteks leppida kokku telefonivestluse aeg, teha kohtumisi Zoomi, Skype'i vmt keskkonnas.

Suurim muutus igapäevasuhtluses

Kuidas näeb koroonaaegset suhtlusmudelit Teelahkme lasteaia direktor Anneli Laamann? "Suhtlus on muutunud keerulisemaks. Lapsi võtame vastu õues või rühmaterrassilt. Viirusperioodil on kannatanud lasteaia traditsioonilised ühisüritused, näiteks isadepäev, emadepäev, jõulupeod ja lasteaia lõpupidu," tõdeb Laamann.

Tema sõnul ei ole asi aga päris nukker, sest piirangud on innustanud kastist välja mõtlema ja loomingulisi lahendusi leidma: "Suvine lõpupidu õuealal oli nii südamlik! Iga-aastane sünnipäeva sügislaat, seekord nimega Sügisvalgus, toimus õuekohvikutena. Jõulukontserdi kirkus asendasime kontserdiga lasteaia hoovil. Ilm oli küll jahe, aga lõkkealusel põles väike tuli, lava oli kaunistatud laternate ja valgusvanikutega." Uusi lahendusi on lasteaed pidanud kasutama ka iga-aastaste arenguvestluste läbiviimisel. Need toimuvad praegu Skype'i ja Zoomi keskkonnas.

Kõige suurem muutus on tabanud igapäevast infovahetamist. Uksel saab küll veidi omavahel rääkida, aga peredega usaldusliku suhte loomine on olnud keerulisem, sest see nõuab igapäevast vestlust, arutelu, mille jaoks hetkel on võimalused piiratud. Laamanni kogemus näitab, et hoolimata erilisest olukorrast on oluline leida viis ja võimalus uue lapsevanemaga sideme loomiseks, sest hiljem on lapse kohanemine uue olukorraga sellevõrra edukam. Direktor paneb südamele, et kui tekib mure, ei tohi lasta sel koguneda – tuleb helistada, kirjutada õpetajale või rühma hoolekogu liikmele, õppejuhile, direktorile. 

Milline on lapsevanema vaatenurk ja kogemus? Triinul on kaks last, üks on Teelahkme lasteaia vilistlane, teine alustas sel õppeaastal. Triin on tänulik, et lasteaed on teinud kõik uste lahti hoidmiseks. Ta leiab, et koroonaviiruse tõttu on nohuseid lapsi lasteaias vähem kui kunagi varem. "Ka mu enda lapsed on terved," on naine rahul ja loodab, et reegel – tatise ninaga ja köhivat last lasteaeda ei saadeta – kehtib ka pärast koroonat.

Triinu meelest ei ole lasteaia ja vanema vaheline suhtlus muutunud. Kui miski häirib, siis see, et üritusi ei ole enam ja seepärast jääb vabam suhtlus õpetajaga ära. Tagasisidet oma lapse kohta saab iga lapsevanem, kui tal endal huvi on, on kahe lapse ema veendunud. "Meie rühmas käivatel vanematel on Facebookis grupp, õpetajad postitavad pilte ja vahetatakse infot. Mina olen küll rahul ja millestki puudust ei tunne," ütles Triin.

 

Reelika Lõhmus, haridusspetsialist

Foto: Pexels