Uudised ja teated

« Tagasi

Kuidas suurendada valla teedel turvalisust ja liiklusohutust?

Harku vallavalitsuses toimus kohtumine transpordiameti esindajatega, kuidas muuta Harku vallas liiklus sujuvamaks ja ohutumaks ning vähendada liiklusest tekkivat müra.

 

Arutati, millised oleks võimalused muuta veelgi ohutumaks Tallinna-Rannamõisa-Kloogaranna maantee liiklusohtlikud kohad, ringristmike ohutumaks muutmise võimalused jalakäijatele ja talvine teehooldus. Samuti räägiti Tabasalu ja Muraste ringristmiku arendamisest, Rannamõisa-Luige tee – Hiie tee ristmikust, Harku liiklussõlme tulevikust ning Tilgu tee uuringutest.

 

 

"Paljud valla aktiivsed inimesed mõtlevad kaasa, kuidas meie valla liiklust turvalisemaks muuta. Vallavanemana saan kinnitada, et vald tegeleb igapäevaselt liiklusohutuse ja turvalisuse küsimustega kogu valla territooriumil. Ohutuse suurendamiseks teedel ei piisa aga ainult valla pingutustest, sest osa teid kuulub transpordiametile, kellega koostöös monitooritakse ja analüüsitakse olukorda ning vajadusel võetakse vastu korralduslikke otsuseid. Nagu me kõik teame ja oleme ka omal nahal tunda saanud, läbib Harku valda väga suure liiklusega Tallinna-Rannamõisa-Kloogaranna maantee. Valda läbivate riigiteede korrashoiu, ohutuse, liikluskorralduse ning investeeringute eest vastutab transpordiamet. Järgnevate aastate fookus Tallinna-Rannamõisa-Kloogaranna maanteel on kindlasti Muraste ja Tabasalu ringristmike rajamine. Kindlasti hoiame meeles ka seda, et ülekäigukohad, tähistatud ülekäigurajad ning kiirust piiravad märgid ei loo iseenesest turvalisust. Tarvis on ka mõistvaid kodanikke, autojuhte, kes liikluskorraldusvahendeid austavad. Mitte vähetähtis roll ei ole jalakäijatel, kes samuti peavad ennast nähtavaks tegema ning arvestama autodega. Ainult üheskoos saame luua turvalise elukeskkonna ning me kõik jõuame kenasti oma soovitud sihtkohta," sõnas Harku vallavanem Katrin Krause.

 

Tallinna-Rannamõisa-Kloogaranna maantee liiklusohtlikud kohad

 

Tipptunnil on liiklus Kloogaranna maanteel väga tihe ja see valmistab probleeme teeäärsete elurajoonide elanikele. Millised oleksid lahendused maantee turvalisemaks muutmiseks nii autojuhtidele kui ka jalakäijaile? Näiteks Tiskreoja ringtee kohta on kerkinud hulk probleeme. Üks neist on liiklusest põhjustatud müra, mis häirib teeäärseid elanikke. Müratõkke rajamise kohustus oli algul arendajal. Ja kuigi praegu jäävad müratasemed mõõtmiste järgi normide piiresse, häirib liiklusmüra elanikke endiselt. Sealsed elanikud on teada andnud, et ei soovi elada „müüri taga", mistõttu on lahenduseks pakutud puude juurde istutamist ja muu kõrghaljastuse rajamist. Transpordiamet on uurinud ka alternatiivsed lahendusi müratõkkele, nagu näiteks pleksiklaasist hooldusvaba sein.

 

Ühe võimalusena oli kõne all kiiruse alandamine sellel lõigul, kuid see ei oleks mõjus vahend, sest liikluskeskkond ei ole seal linnaline ja tunnetuslik kiirus tõuseb. Samuti on tee ehitatud piisavalt laiaks, et tagada suurem kiiruspiirang, kui seda oleks 50 km/h. Valmis on ehitatud taristu, mis tagab kiirusel 70 km/h mootorsõidukitele ohutu liiklemise.

 

 

Ühe probleemina on tõstatunud Tiskreoja ringristmikul jalakäijate ülekäigukoht. Milline oleks võimalik lahendus, et muuta see turvalisemaks ja millised on võimalikud edasised tegevused? Pärast probleemi esile toomist lepiti kokku, et transpordiamet tellib juba sel aastal analüüsi (eksperthinnang), et selgitada põhjalikumalt probleemi olemust ja leida alternatiivseid lahendusi, nagu näiteks rajada fooriga reguleeritav ülekäigukoht või muu lahendus. Arutelu tulemusena selgus, et klassikaline ülekäigurada ei ole selles paigas sobiv lahendus, sest seal on 2+2 sõidurada, mis on jalakäijale teeületuseks pikem maa ning tekib liiklusoht, kui sõidukid ei jää mõlemal rajal seisma. Kaalutud on ka täristite paigaldamist, kuid selle nõrk külg on, et sellest tuleneks rohkem müra.

 

Lisaks sellele, et ringtee oleks ohutu ja turvaline kõigile liiklejatele, soovib Harku vallavalitsus, et see oleks ka esteetiline ning soovib rajada ringtee keskele haljastuse või sümboli. Transpordiamet pole idee vastu, kuid vald peab neile edastama oma ideed. Arvestada tuleb, et rajatav sümbol ei tohi varjata liiklejatele nähtavust ega olla valgustusega rajatis.

 

Murastesse ja Tabasallu planeeritava ringtee (Tabasalu keskuse juures) asjus peab vallavalitsus pöörduma transpordiamet poole, väljendamaks soovi nende objektide kaasrahastamiseks. See aitaks kiirendada nende liiklusohtlike kohtade lahenduste teostamist. Praegu on Muraste ristmikule rajatava ringtee rajamine planeeritud 2030. aastaks, kuid valla hinnangul on see liiga kauge tähtaeg. Alternatiivina tuleks kõne alla võimalus rajada Muraste ristmikule fooriga ristmik. (Foori ettepanek jõuab lähiajal transpordiametis vastavasse töögruppi arutamisele ja otsustamisele.)

 

 

Üks liiklusohtlik koht on Harku tee ristmik Tabasalus ja seda olenemata reaalsete liiklusõnnetuste statistilisest vähesusest. Ühe lahendusena arutati, et analüüsida 50 km/h piiranguala pikendamist Merepiiga tee ristmikuni või sellest edasi (kuni järgmise 50 km/h piiranguala alguseni kiriku juures). Pikemas perspektiivis on plaanitud rajada Harku tee ristmikule ringtee või pakkuda muu alternatiivne lahendus.

 

Viti tankla juures on transpordiametil plaan ehitada ümber Viti ristmik koos bussipeatustega (sh vajadusel nende nihutamine) ja jalgteede ühendamine bussipeatustega. Ka selle puhul on ligikaudne realiseerimise aeg praegu aasta 2030.

 

On soov, et Murastes rajataks uus väljasõit maanteele Loovälja ja Karu tänava poolt. Transpordiameti esindajate sõnul pole seda võimalik teha, sest see ei oleks kooskõlas kehtivate projekteerimisnormidega. Selle väljasõidu rajamiseks tuleb kaaluda liikluskorralduslikke muudatusi.

 

Harku liiklussõlme tulevikuvaade

 

Harku liiklussõlme projekteerimisfaas on jõudnud lõpusirgele. Transpordiamet soovib projektiga edasi minna, kuid praegu ei ole sellele plaanile rahastust. Projekti kogumaksumus on üle 30 miljoni euro. Kuna praegu ei ole rahastust, et ole võimalik seada ka teostuse tähtaega.

 

Analüüs Tilgu teele

 

Tänavu jaanuari algul sõlmis transpordiamet Teedeprojekt OÜ-ga eksperthinnangu koostamise lepingu, et uurida alternatiivlahendusi klindiserva piirkonnas. Lepingu täitmise tähtaeg 6. juuni 2024 ning lepinguprojekt ja HD on leitav riigihangete registrist (nr 271613). Vald on tellinud Tilgu tee tagumisele lõigule KSH eelhinnangu.

 

Transpordiamet pakkus Tilgu tee munitsipaalomandisse andmist. Teemat arutatakse edaspidi.

 

Teeremont ja ehitusplaanid

 

Nagu igal aastal, teeb transpordiamet ka tänavu teede joonimist ja teisi pidevaid remonditöid. Samuti on plaanis Vääna ja Keila-Joa vahele "Tisleri" peatuse bussitaskute ja platvormide rajamine. Ka rajab transpordiamet koostöös vallaga Tallinna-Rannamõisa-Kloogaranna maantee äärde Kodu ja Ranna tee vahelisele lõigule kergliiklustee.

 

Valla poolt osalesid kohtumisel vallavanem Katrin Krause, abivallavanem Vello Viiburg, haldusosakonna juhataja Ergo Eesmaa, teedespetsialistid Raivo Altmets ja Gert Gregor Källo. Transpordiametist olid nõupidamisel teehoiuteenistuse Põhja osakonna juhataja Viktor Kisseljov ja Põhja osakonna korrashoiu ja liikluskorralduse üksuse juhataja Margus Magus.

 

Gert Gregor Källo, vallavalitsuse teedespetsialist