2023. aasta tõi kaasa võimaluse neljal tugispetsialistil ja ühel haridus- ja kultuuriosakonna spetsialistil osaleda Erasmus+ õpirändeprojektis. Projekti ühisnimetuseks sai „Kaasava hariduse rakendamine läbi õpirände".  Projekt kestis kogu 2023. aasta, esimesed koolitused läbiti märtsis ning viimane novembris.

 

Projekti eesmärk:

 

Projekti eesmärgiks seadsime arendada hariduse ja tugiteenuste osa

konna töötajate, sh tugispetsialistide pädevust läbi uute meetodite, lähenemiste, praktikate om

andamise, et pakkuda kvaliteetset tugiteenust.

Eesmärgil oli otsene seos organisatsiooni vajaduste ja väljakutsetega - selleks, et vallavalitsusel oleks võimalik hallatavaid haridusasutusi parimal viisil toetada, nõustada ja pakkuda kvaliteetset tugiteenust, on oluline omada kõrge kvalifikatsiooniga

 professionaalseid töötajaid, kes omavad ülevaadet kaasaegsetest lähenemistest, praktikatest, metoodikast. Tugiteenuste korraldamisel on oluline lähtuda parimatest prakti

katest ning pakkuda haridusasutustele kaasaegset tuge. Planeeritud õpirännete kaudu võimaldasime toetada töötajate pädevust ja professionaalset arengut. Rahvusvaheline kogemus aitab kaasa uute ja innovaatiliste Euroopas kasutatavate lähenemiste omandamisele.

 

Projekti käigus:

 

  • Omandatati uusi tööriistu, metoodikaid,
  • töövõtteid, teoreetilisi lähenemisi tugiteenuste paremaks pakkumiseks ning korraldamiseks;
  • SEL (sotsiaalemotsionaalse õppimise) kursusega omandati uusi meetodeid, mida kasutada (õpi)laste emotsioonide tuvastamise ja haldamise oskuste, aga ka sotsiaalete oskuste ja empaatia arendamisel;
  • kursused arendasid töötajate pädevusi kooli- ja lasteaedade meeskondade paremaks toetamiseks/nõustamiseks HEV õpilaste toetamisega seotud küsimustes; kriiside, konfliktide reguleerimisel ja käitumisprobleemide lahendamisel;
  • suurenes töötajate eneseteadlikkus, vastupidamisvõime, enesekehtestamisoskused;
  • omandatati uusi tehnikaid, kuidas läheneda (õpi)laste individuaalseid vajadusi toetavalt, sh omandatakse sensoorse mängu ja teadveloleku tehnikaid, mida igapäevatöös rakendada ning lastevanemate, kooli- ja lasteaedade meeskondadega jagada. Omandati uusi metoodikaid sotsiaalsete oskuste tundide läbiviimiseks.

 

 

Kursusel osalejate kogemused:

 

Gerli Vainomaa:

 

Mina osalesin Erasmuse õpirändel Barcelonas 2023. aasta märtsis ja kursuse nimi oli Social and Emotional Learning for Succsessful Schools.

Kursusel käsitlesime inimeste sotsiaal-emotsionaalsete oskuste olemust ja olulisust. Sotsiaal-emotsionaalsete oskuste nagu eneseteadvus, eneseusk,  emotsioonide reguleerimine, suhtlemine jne arendamine annavad inimesetele märkimisväärsed eelised nii tööl kui koolis kui ka lihtsalt elus efektiivsemalt ning rahulolevamalt toime tulemiseks. Kursusel jagati mitmeid nn tööriistu, kuidas enda ja ka õpilaste sotsiaal-emotsionaalseid pädevusi parendada, näiteks konfliktide lahendamine, mindfulness kasutamine, koostöö ning stressi ja ärevusega toimetulek. Mitmeid neid tööriistu olen koolis sotsiaalpedagoogina õpilaste peale hiljem katsetanud ja kasutanud ning õpilaste enesetundele on need mõjunud värskendavalt ja positiivselt.

Kursusel osales kokku kuus inimest, kolm Kreekast, üks Horvaatiast ja kaks Eestist, tänu mitmetele  nn icebreaker mängudele leidsime kiiresti ühise keele ja koostöö kõigi osapoolte vahel sujus harmooniliselt ehk kursusel õpitu avaldas kohest efekti. Koolitaja ise oli paljureisinud Barcelonas elanud ja kasvanud naine, kes lisaks kursusel käsitletud teemadele, kirjeldas ka kohalike elanike muresid ning rõõme.

Erasmuse õpirändel käimisega käib alati kaasas ka kohaliku piirkonna kultuuriväärsustega tutvumine ja nii ka meil. Saime külastada oma erakordse stiili poolest tuntud Hispaania arhitekti Gaudi muuseumit Casa Batlló, lisaks oli meil imeline võimalus külastada teise kuulsa hispaanlase Picasso, kunstimuuseumit. Saime osaleda ka giidiga tuuril Barcelonas ühes vanemas linnaosas Carcias, kus meile jagati infot Barcelona kujunemise ning kohalike elu-olu kohta.

Nädalaajane Erasmuse kursus Barcelonas andis vaimule palju värskust, uusi teadmisi ning ka parajalt füüsilist koormust, kuna seitsme päevaga kõndisime põnevatel linnatänavatel maha  81 kilomeetrit.

 

Piret Sommer:

 

Mina osalesin koos Gerliga Erasmuse õpirändel Barcelonas 2023. aasta märtsis ja kursuse nimi oli Social and Emotional Learning for Succsessful Schools.

Kursus keskendus sotsiaalsete ja emotsionaalsete oskuste arendamisele nii koolis kui ka teistes keskkondades. Meie grupp oli väike ning koosnes nii õpetajates kui tugispetsialistidest. Koolituse läbiviija eesmärk oli anda meile teadmised ning praktilised oskused, et ennast hoida ja teisi toetada. Saime teadmisi sellest, kuidas integreerida SEL-i tõhusamalt kooliprogrammidesse ja kuidas toetada nii õpilaste, tema tugivõrgustiku kui ka enda emotsionaalset heaolu.

Õpiränne võimaldas tutvuda erinevate kultuuriliste vaatenurkadega ja mõista, kuidas need mõjutavad SEL-i rakendamist koolides. Kuna meie kursusel osalejate teadmised ning taust antud teemal oli väga erinev, siis oli huvitav kuulda, milliseid meetodeid või viise on mujal rakendatud. See on eriti oluline mitmekesise õpilaskonnaga koolides töötavatele spetsialistidele ning annab võimaluse näha erinevaid lahendusi.

Meie kursusel oli lähenemine pigem indiviidist lähtuv, erinevate meetodite proovimine enda peal või koos grupikaaslasega. Meie juhendaja oli kogemustega nõustaja (coach) ning tema teadmised ja harjutused andsid hea ülevaate võimalustest. Huvitav oleks olnud näha ka haridusasutusi, kus SEL programmi rakendatakse ning suhelda spetsialistidega, kes seda praktiseerivad.

Lisaks teadmistele andis kursusel käimine võimaluse nautida Hispaania kultuuri ja vaatamisväärsusi.

 

Triinu Tamm:

 

Minu Erasmus+ projekt toimus 2023.a maikuus Berliinis. Kursuse nimi oli "INCLUSIVE EDUCATION- PEER LEARNING IN THE ACADEMIC EDUCATION OF INCLUSIVE STUDENTS -TRAINING PROGRAM". Kursuse eesmärgiks oli õpetada haridustöötajatele õpilaste üksteise õpetamise tehnikat, mis on osutunud edukaks kaasates erivajadustega õpilasi akadeemilises õppes ja suurendades nende arengut.

Kursuse sisu jaotus järgnevate teemade vahel – erivajadusega õpilased ja nende kaasamine üldhariduskoolides; õppekava individualiseerimine; ühise tegevuse läbiviimine tingimustes, kus kõik õpilased on kaasatud; individuaalsete erinevuste aktsepteerimine; toetavate hoiakute kujundamine; õpilaste üksteise õpetamise tehnikate efektiivsus nii eakohaselt arenevate kui toetust vajavate õpilaste hulgas; edukad õpetamistehnikad.

Projektis osalejate seas olid lisaks minule õpetajad Türgist ja Portugalist. Ühistes aruteludes selgus eri maade hariduspoliitika sarnasusi ja erinevusi. Oli tõdemusi praktikate osas, mis ei ole õnnestunud ühelgi osalenud riigil. Oli ka hetki, kus tundsin, et Eesti riigi hariduskorraldus on Lõuna-Euroopa riikidest eespool – on etappe, mis on meil juba läbitud. Kursus andis peamiselt praktilisi nippe õpilaste kaasamiseks koolitundides. Oluliseks kasuteguriks pean enda mõtteviisi avardumist, mis nädala jooksul tihedas arutelus olles märkamatult aset leidis. Meie kursuse juhendajaks oli särav ja inspireeriv haridustöötaja/koolitaja Poolast, kellega sujus suhtlus ja mõttevahetus eriti hästi.

 

Liina Selgis:

 

Minu õpiränne toimus Islandi pealinnas Reykjavikis. Kursuse nimi oli "Smart Teachers Play More Outdoors". Kursuse eesmärk oli õppida praktilisi tehnikaid ja mänge, et soodustada õppimist ja toetada eneseregulatsioonioskuseid nii sise- kui väliskeskkonnas (nt meelerahu harjutused, takistusrajad, lugude jutustamine, grupitegevused jpm). Kursusel oli ka tugev teoreetiline osa, mis toetus uusimatele teadusuuringutele, mis keskendus liikumise ja õues olemise tähtsusele õppimise efektiivsemaks muutmisel. Kursus oli suunatud nii koolis kui lasteaias töötavatele õpetajatele ja tugispetsialistidele. Olen kursusel õpitut aktiivselt oma töösse rakendanud. Oma individuaal- ja grupitundides kasutan palju meelerahu tehnikaid, lugude jutustamist ja erinevaid mänge. Võimalusel teen tunde looduskeskkonnas.

Kursusel osalejad olid erinevatest Euroopa riikidest (nt Hispaaniast, Sloveeniast, Saksamaalt jne). Kursusel oli ka mitu eestlast. Oli tore jagada kogemusi nii oma rahvuskaaslaste kui teistest riikidest pärit haridustöötajatega. Kursuse käigus külastasime Islandil asuvat kooli ja lasteaeda. Meile tutvustati Islandi haridussüsteemi, muuhulgas seda, kuidas toimub erivajadustega laste kaasamine õppe- ja kasvatustegevusse. Just kooli ja lasteaia külastus avardas arusaamu sellest, kuidas toimib haridus mujal Euroopas. Oli värskendav näha, et Islandi koolides ja lasteaedades on meelerahu harjutuste ja jooga kasutamine igapäevase õppetegevuse osa. Õues käiakse iga ilmaga ning kasutatakse õppimiseks ümbritsevat loodust.

Kursus oli üles ehitatud nii, et osalejatel oleks ka piisavalt aega tutvuda Islandi looduse, kultuuri ja vaatamisväärsustega. Meile korraldati erinevate vaatamisväärsuste külastusi ja bussireise looduskaunitesse kohtadesse. Külastuste vältel oli piisavalt aega omavahel tutvuda ja vahetada kogemusi.

Õpiränne oli värskendav pilk Islandi haridussüsteemi. Läbitud kursus andis piisavalt teadmisi ning uusi võtted, mida oma töös kasutada. Õpiränne võimaldas mul ennast arendada nii professionaalselt kui kultuuriliselt.

 

Reelika Lõhmus:

 

Minu õpiränne toimus Kreeka lõunaosas Kalamata linnas ning seda ümbritsevas Messinia piirkonnas. Õpirände eesmärk oli koguda teadmisi, kogemusi ja parimaid praktikaid hariduskorraldusest ja juhtimisest, et olla paremaks toeks haridusasutuste juhtidele ning valla elanikele.

Õpirände käigus külastasin mitmeid kohalikke koole, sealhulgas ka erivajadustega lastele mõeldud kooli ning kooli, kus suur hulk õpilasi olid vähemusrahvad. Jagasime kogemusi ja teadmisi hariduskorraldusest teiste rahvusvaheliste kursusel osalejatega Rootsist, Soomest, Poolast, Horvaatiast ja mujalt. Koolituse käigus omandasin teadmisi efektiivsest juhtimisest, probleemilahedusoskustest ning laiema pildi erinevatest haridussüsteemidest ja korralduslikest eripäradest Euroopas.

Koolituse jooksul kujunes välja üsna suur võrdluspilt ka Kreeka ja Eesti hariduse vahel. Suurimateks neist õpetajate töökorraldus ning töösuhte liik ja õpikeskkond ning selle avatus.  Eredamalt jäi meelde külaskäik kohalikku erivajadustega laste kooli, kus ees ootas särasilmne meeskond, noored, kes olid usaldavad, arenemishimulised ning rõõmsad kuid tingimustes, mis ei olnud pooltki sellest, mida pakutakse Eesti haridusasutustes. Lisaks tutvustati meile kohalike õpetajate poolt erinevaid kohandatud õppevahendeid, millega õppetegevust rikastada ning meetodeid matemaatika või keeleõppeks.

Nädal Erasmus+ programmiga Kreekas võimaldas mul arendada end nii kultuuriliselt kui ka erialaselt. Avardas silmaringi ning andis võimaluse uute rahvusvaheliste tutvuste loomiseks.

 

"Rahastatud Euroopa Liidu poolt. Avaldatud seisukohad ja arvamused kuuluvad autori(te)le, ega pruugi kajastada Euroopa Liidu või Euroopa Hariduse ja Kultuuri Rakendusameti (EACEA) seisukohti ja arvamusi. Euroopa Liit ega EACEA nende eest ei vastuta."

„Projekti toetab Erasmus+ ja Euroopa Solidaarsuskorpuse agentuur Erasmus+ programmis