Uudised ja teated

« Tagasi

Harku vald vajab III kooliastme õpilastele loodud progümnaasiumi

Harku Vallavalitsusel valmis Harku valla koolivõrgu ülevaade. Koostöös Tallinna Ülikooliga analüüsisime erinevaid võimalusi, et tagada kõikidele lastele III kooliastmes kvaliteetne haridus.
 
Arutelude käigus kaasasime protsessi lisaks teadlastele ja ekspertidele ka koolijuhid ja lapsevanemad. Kõigis Harku valla koolides toimusid koolivõrgu teemalised avalikud arutelud. Selle tulemusena kirjeldasime võimalikud mudelid, kuidas on võimalik korraldada III kooliastme õpet selliselt, et kõik valla õpilased saaksid võimalikult hea hariduse.
 
Jõudsime selgusele, et hea hariduse saamiseks vajalikke tingimusi saame kõige paremini luua spetsiaalselt III kooliastme õpilastele loodud progümnaasiumis, mis keskendub 7.–9. klassi õpilastele, toetades teismeliste vajadusi nii õppimises kui ka isiksuse arengus.  Kogukonna ja ekspertide tähelepanekuid arvestades koostasime Harku valla progümnaasiumi esmase väärtuspakkumise.
 
Igal õpilasel on oma arengurütm ja vajadused. Haridus peab olema laste individuaalsete omadustega kooskõlas. Teismeeas toimub noore inimese arenguhüpe, millega kaasnevad muutused mõjutavad inimese minapilti, eneseregulatsiooni, kognitiivseid võimeid, riskikäitumist, suhteid, tundlikkust erinevatele motivatsiooniallikatele ning muid isiksuse arenguga seotud protsesse. On tähtis, et kooli õppekeskkond ja -korraldus arvestaksid teismelise arengu eripärade ja vajadustega. Eestis on õpilaste kooliga seotud heaolu uuringust selgunud, et praegune haridussüsteem ei ole sellega päris hästi toime tulnud.
 
Harku valla koolijuhid peavad III kooliastme õpilastele parima koolikeskkonna loomisel oluliseks kolme aspekti: õppeprotsessi kujundamine, kooli juhtimine koos õpetajate arengu toetamisega ning füüsiline ja sotsiaalne õppekeskkond.
 
Õppeprotsessi kujundamise juures peavad koolijuhid oluliseks arvestada koolipäeva korralduses teismeliste bioloogilise unerütmi eripärasid (hilisem algus, paindlik koolipäeva sisenemine). Samuti, et rakendatakse õppevorme, kus õpilastel on võimalik ise uurida, katsetada ja luua uusi lahendusi ning leida elulisi seoseid õpitavaga. Koolis pööratakse süsteemselt tähelepanu õppijate sotsiaal-emotsionaalsete- ja õpioskuste arendamisele – vastavad programmid on õppeprotsessi integreeritud. Toetatakse õppija eneseteadlikkust. Kasutatakse paaris- ja rühmatööd, et sotsiaalseid võimeid täiustada ning grupis töötamist analüüsida.
 
Juhtimise ja õpetajate arengu toetamise puhul toovad koolijuhid esile seda, et õpetajad saavad süsteemset metoodilist tuge sihtrühma vajadustele vastava õpetamismetoodika rakendamiseks.
 
Uues progümnaasiumis loome ülalpool toodud aspekte arvesse võtva õpikeskkonna. Õppeprotsess saab olema võrdselt kättesaadav kõigile Harku valla õpilastele, kes on lõpetanud 6. klassi ning puudub vajadus valida erinevate koolide vahel ja nendesse kandideerida. Loome eakohased võimalused iseseisvuseks ja iseotsustamiseks, tagades hooliva ja austava toe õpetajate poolt. Võimaldame tähenduslike suhete loomist ja hoidmist eakaaslastega ning kujundame vajalikke sotsiaal-emotsionaalseid oskusi teismeea väljakutsetega toimetulekuks ja vaimse tervise hoidmiseks.
 
Arvestades rahvastikuprognoose ja tänase koolivõrgu võimekust peame tagama sobivad õppimisvõimalused rahvastikult kasvava Tiskre piirkonna lastele. Võttes arvesse, et Tiskre piirkonda on uusarenduste tõttu tarvis luua põhikooli õppekohti ning arvestades samas ka asjaolu, et valla haridusvõrgus on peamiselt 6-klassilised koolid, peame otstarbekaks rajada Tiskresse 6-klassiline kool ning tagada kõigile valla lastele võrdsed võimalused III kooliastmes õppimiseks eraldiseisvas progümnaasiumis.
 
Harku valla koolivõrk hakkab koosnema seega kuuest kodulähedasest 6-klassilisest koolist: 
 
• Harkujärve Põhikool
• Muraste Kool
• Tabasalu Kool
• Tiskre Kool
• Vääna-Jõesuu Kool
• Vääna Mõisakool
 
ning Tabasalus avame progümnaasiumi, kus loome III kooliastme õppekohad 720 õpilasele, kus planeerime 10 paralleelklassi ühte lendu. Pärast III kooliastme läbimist on võimalik gümnaasiumiharidust omandada Tabasalu Kooli kõrval tegutsevas riigigümnaasiumis.
 
Tabasalu Kooli Meriküla õppehoone jääb kasutusse kuni Tiskre Kooli avamiseni.
 
Harku Vallavalitsus esitab koolivõrgu analüüsi volikogu seisukoha kujundamiseks vallavolikogu 29. veebruari istungile.
 
Harku valla koolivõrgu analüüsi ja ettepanekutega saab lähemalt tutvuda koduleheküljel: https://www.harku.ee/analuusid