Strantumi juht: Strantum on keeruline ettevõte ning seda tuleb juhtida targalt ja kaalutletult

Harku vallale kuuluva ettevõtte OÜ Strantum nõukogu kinnitas 22. augustil juhatuse liikme kohusetäitjaks Veiko Kaufmanni. Küsisin värskelt juhilt, milline pilt ametisse astudes kogenud tippjuhile ettevõttest vastu vaatas ning millised on lähiaja tööd ja tegemised.

 

Olete Strantumis tööl olnud napilt kolm nädalat. See on väga lühike aeg, aga kas saate palun anda ülevaate, milline on ettevõtte hetkeseis ja tervikpilt. Kuidas Strantum kui vee-ettevõte toimib?

 

Selle lühikese ajaga, mil mul on olnud võimalus olukorraga tutvuda, võin öelda, et Strantumi finantsseis on hea, meeskond professionaalne, sõbralik ja ühtehoidev ning tervikuna on tegemist hästi toimiva ettevõttega.

 

Vee-ettevõtluse tegevus on üks reguleeritumaid valdkondi Eestis. Olles tutvunud Strantumi lähenemisega vee-ettevõtlusele, siis mingeid anomaaliaid ei ole täheldanud.

 

Strantum järgib kõiki vee-ettevõtlusele kehtestatud õigusakte ja norme, sh veeteenuse hinnastamise osas kehtestatud regulatsioone. Võib-olla tõesti on neid vee-ettevõtteid, kes toimetavad regulatiivseid nõudeid korrektselt järgimata või allub poliitilisele survele teenuse hinna kujundamises, kuid Strantumi kohta seda kindlasti öelda ei saa.

 

Strantum on olnud seni üks suurimaid ÜF vahenditest veemajanduse infrastruktuuri investeerijaid ning see on omakorda loonud soodsa olukorra valla arenguks. Investeeringud on tehtud pika strateegilise vaatega, st on juba dimensioneeritud tehniliselt nii, et tulevastele liitujatele on joogivee andmise ning reovee ärajuhtimise ja puhastamise võimekus juba loodud.

 

Strantum tervikuna on keeruline ettevõte ning seda tuleb juhtida targalt ja kaalutletult saades sealjuures omanikult üheselt mõistetavaid ja selgeid suuniseid. Ettevõtte toimimise eesmärk on olla vallavalitsusele partner valla elanikele heaolu loomisel.

 

Millised on teie prioriteedid, millele praegu Strantumi juhina keskendute? Kas midagi tuleks ja saab kiiresti muuta? Kui jah, siis mida?

 

Esimene prioriteet on töötajate töörahu ja töörütmi taastamine, ettevõttest põhjaliku ülevaate saamine – milline on ettevõtte dokumentatsioon, struktuur, lepingud, kriitilised lahendamist vajavad jooksvad küsimused ... Ees ootavad intervjuud osakonnajuhtidega, ametijuhendite ülevaatamine jne. Kuigi ilm on hetkel lausa suvine, tasub meenutada vanasõna „rege rauta suvel, vankrit talvel" ehk et tuleb valmis olla talveks – nii soojamajanduses kui ka talvises teede hoolduses.

 

Kindlasti on plaanis osaleda kohe algavas elektrienergia ühishankes teiste vee-ettevõtetega, mis tagab stabiilse ja soodsama energia sisendhinna. Koos hankides on olemas piisav maht, et saada head hinda. Samuti tuleb kursis olla muutuva seadusandlusega. Seetõttu osalen 10. septembril Eesti Vee-ettevõtjate Liidu korraldatud seminaril „Uue veehinna metoodika tutvustamine", mille käigus tutvustab konkurentsiameti töömeeskond muudatusi ühisveevärgi ja -kanalisatsiooniga (ÜVK) teenuse hinna arvutamise metoodikas ja uue ühisveevärgi ja -kanalisatsiooni seaduse (ÜVVKS) muudest muudatustest nagu näiteks liitumistasu arvutamise metoodikad, hindade diferentseerimine jm.

 

Kuigi veemajandus on konservatiivne majandusharu, on ka siin otsustanud riik teha muudatusi, et tagada jätkusuutlik veemajanduse areng riigis tervikuna. Kliimaministeerium andis 2023. aasta juulis Keskkonna Investeeringute Keskusele (KIK) volituse veeteenuse riikliku reformi ettevalmistamiseks. Kõige sellega tuleb olla kursis ja anda õigeaegselt indikatsioone omanikule ja nõukogule.

 

Lühemas ja pikemas vaates peab uuendama ühisveevärgi ja -kanalisatsiooni (ÜVKA) arengukava, lisaks on vajalik süüvida olemasolevatesse IT-lahendutesse, sest digitaliseerimine on oluline nii tööprotsesside hõlbustamiseks kui ka teenuse kvaliteedi tagamiseks.

 

Olulised märksõnad on kvaliteedijuhtimine, sh protseduurireeglid, kvalifikatsiooni hoidmine ja arendamine.

 

Parema klienditeeninduse tagamise eesmärgil tuleks luua kliendi tagasisidestamise vorm ja viia läbi kliendi rahulolu küsitlused. Tähelepanuta ei saa jääda ka ettevõttes valdkondade ülest koostööd ja sünergia leidmist. Tõhusaks tööks on väga oluline juhtimiseks vajaliku informatsiooni kvaliteet. Et oleks tõesti ainult vajalik info, mitte info, mis on risustatud mittevajalikuga.

 

Elutähtsat teenust osutava ettevõtte puhul ei saa me rääkida hetkega teostatavatest radikaalsetest muutustest, vaid protsess peab olema pigem evolutsiooniline kui revolutsiooniline.

 

Nii Euroopa kui ka Eesti ettevõtete juhid on olnud väga kriitilised, et bürokraatia tapab majanduse. Kas olete sama meelt?

 

Kõik kiruvad bürokraatiat. Olen nõus, seda on liiga palju. Bürokraatiat tuleb püüda hoida ohjes, et ei tehtaks bürokraatiat bürokraatia pärast, nagu paraku tihtipeale juhtub. Samas teatud protseduurireeglite kehtestamine ning nende järgimine on siiski vajalik ainuüksi eelkõige selleks, et hoida ära arusaamatusi, mis nt suusõnaliste kokkulepete korral võivad aja möödudes tekkida. Seega pean vajalikuks Strantumis dokumendihalduse süsteem üle vaadata ja parendada kitsaskohti, kus vaja. Korrektne paberimajandus annab võimaluse vajadusel ennast, organisatsiooni ja omanikku kaitsta.

 

Teil tippjuhina on kogemusi, kuidas organisatsiooni avatumaks muuta. Võib-olla on ka Strantum olnud pisut kinnine?

 

Sellel teemal on mitu külge. Avatus võib aega võtta, aga see aeg tuleks lihtsalt leida, et ei tekiks arusaama, et nad seal ettevõttes mingit oma asja ajavad. Samas avatusest rääkides tuleb osata hoida tasakaalu ettevõtte ja kliendi vahel ning sealjuures jälgida ettevõtte jätkusuutlikkust. Aga jah, avatuse osas tuleks võibolla luua oma kindel mudel või reeglistik, mida ja millises ulatuses ettevõte end väljapoole kuvab.

 

Millised on teie ootused vallavalitsusele, et koostöö hästi sujuks?

 

Oluline on vallavalitsuse, ettevõtte nõukogu ja juhatuse vaheline pidev selge kommunikatsioon, et ühelegi osapoolele ei tuleks üllatusi. Kinni tuleks pidada kokku lepitud info liikumise hierarhiast, st kes on konkreetsed inimesed, kes vastutavad Strantumi teemadel vallas ja ettevõttes. Omaniku poolt väljaminev info, mis puudutab Strantumi tegevusi, peab olema täpne ja kooskõlas ettevõttega. Vallavalitsus peab koostama konkreetsed ootused oma ettevõtte osas – detailsed strateegilised ja finantseesmärgid.

 

Nõukogu esimehega on kokku lepitud tavapärasest tihedam suhtlus, et hoida ühist inforuumi.

 

Mida soovite öelda vallaelanikele?

 

Olles ise Harku valla elanik, siis seisan hea, et Strantum kui ettevõte oleks parim teenuse osutaja oma kogukonnale. Tean omavalitsusi, kelle hinnangul on Harku valla loodud ettevõtte kontseptsioon igati mõistlik ning igal juhul vallaelaniku mugavust ja rahuolu teeniv.

 

Küsitlenud Merike Pinn, kommunikatsioonispetsialist